Rotterdam 2021

Gepubliceerd op: 13 mei 2021

0

Rotterdam Live : dag 6 – tweede repetitie eerste deel semi 2 + Big 5 en Nederland

Vandaag mogen de deelnemers uit de eerste helft van de tweede halve finale voor de tweede keer repeteren en de Big 5 en gastland Nederland mogen voor de eerste keer het podium op.

Dit artikel wordt gedurende de dag aangevuld naarmate de repetities vorderen, dus regelmatig refreshen is de boodschap!

Malta: Destiny – “Je Me Casse”

Sofie:

Wat meteen opvalt, is dat Destiny vandaag geen volledig roze outfit meer draagt, maar deze heeft ingeruild voor een heel erg korte zilveren glitterjurk met bijpasende zilveren glitterende haarband. Ze draagt wel nog haar roze flashy kniehoge panties, die ditmaal niet afzakken omdat ze netjes omhoog gehouden worden door een zilveren jaretelle 😉 De vier achtergrond danseressen zijn nog steeds volledig in het roze gekleed en dragen daarbij een zilveren strakke halsketting. De achtergrond begint rood met flikkerende horizontale roze strepen. Tussen de zangeres en de danseressen staat er een roze balletpaal die af en toe fluoriscerend licht geeft en die de danseressen geregeld gebruiken in combinatie met hun dansmoves. We krijgen het scherm even opgedeeld in drie horizontale vlakken boven elkaar, waarbij we in het midden Destiny zien. In de vakken boven en onder haar zien we de handen van de danseressen die meedoen op het charleston ritme. Dit levert een leuke dynamiek op.  Dan wordt de achtergrond opgedeeld in vijf rechthoeken die afwisselend rood en roos kleuren, één per persoon. We krijgen exact één topshot van Destiny te zien wanneer ze naar voren stapt op het podium. Dit geeft wat afwisseling aan de act. Wanneer we naar de climax toegaan, wordt alles even donkerder en krijgen we mooie glitteringen te zien op de achtergrond. Om als apotheose volop in de spotlights te eindigen met een wand van vuur achter hen! Destiny zingt toonvast, behalve de allerlaatste uithaal, die er wat naast zit. Voor de rest komt dit heel overtuigend over. Finaleplaats gegarandeerd!

Onze mening: 
Odds vóór de repetitie: 13/19
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 94%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

San Marino: Senhit – “Adrenalina”

Sofie:

Senhit heeft er duidelijk zin in vandaag. Haar enthousiasme spettert zo van het scherm! Ook nu begint de act met een close-up van haar in dat grote masker van een vrouwelijke heilige. Opvallend is dat het woord “FloRida” tweemaal weergegeven wordt op het masker,  en vraagtekens. Iets dat ik vorige keer niet had opgemerkt. Waar ze dan snel uit wordt gehaald om vervolgens op een draaiende ruit te gaan liggen. Vervolgens trekken haar vier dansers haar recht om samen aan hun dans te beginnen. Aan de outfits werden geen wijzigingen gebracht: zij nog altijd in zwarte oufit met veren aan haar schouders. De mannen dragen nog altijd roze netkousen over het hoofd met een rode ster rond hun ogen. Het valt me nu ook op dat dezelfde rode sterren op hun roze panties terugkeren. Hun hoekige dansmoves blijven grappig om zien. Dan roept ze enthouasiast: “Hello Rotterdam, are you ready to feel FloRida with me?” De rapper blijkt nog steeds een stand-in, maar de dynamiek tussen haar en hem zit stukken beter nu dan de eerste repetitiedag. Er is veel meer interactie! Naar het einde toe is Senhit ook echt actief naar het (zogezegde) publiek bezig. Dit gaat echt ambiance opleveren in de zaal mét publiek! Ik ben fan 🙂

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 25/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 73%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Estland: Uku Suviste – “The Lucky One”

Sofie:

Uku Suviste blijft een schoon ventje, zoveel is zeker. Zijn outfit blijkt ongewijzigd tegenover de eerste repetitiedag: nog steeds met dat strikje dat nonchalant rond zijn nek bengelt. En elk haartje van zijn ringbaardje perfect getrimd. Ook de act is volledig identiek aan hetgeen we eerder zagen, beginnend met hem op beide knieën voor een geprojecteerde maan die gereflecteerd wordt op de grond. De hele act is in blauwe en witte tinten gehuld, met vooral wolken en veel bliksemschichten her en der. We krijgen ook even een projectie van hem in het water te zien , maar eigenlijk is dit beeld wat te kort naar mijn mening. Dan gaat hij opnieuw op de knieën en verandert hij met zijn hand het blauwe naar rood, waarna de rest van het nummer in rode tinten gehuld is met opnieuw bliksemschichten overal. Om tot slot het nummer te eindigen met hetzelfde beeld van de maan. Tja, spectaculair kunnen we de act niet echt noemen, maar Uku kan wel degelijk goed zingen. Ik vrees dat dit de finale niet zal halen. Kleine bedenking van mij: Uku heeft zo’n mooie ogen! Waarom hebben ze dat niet meer in beeld gebracht, zoals ze bijvoorbeeld bij België met Geike doen? Zou zeker een meerwaarde geweest zijn.

Didier:

Tweede repetitie voor Uku. Hij ziet er nog steeds goed uit, maar zijn optreden is nog steeds saai ? Er valt Uku echter niets te verwijten. Hij doet zijn werk. Hij zingt goed, hij wordt visueel goed in beeld gebracht.  Hij was er al klaar voor tijdens de eerste repetitie en hij bewijst ons tijdens deze tweede repetitie dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Hij zal er klaar voor zijn aanstaande donderdag. Helaas is Uku bijna een machine. Het is perfect, maar het mist een vleugje gekheid. We zouden bijna blij zijn als hij tenminste één valse noot maakte. Het andere probleem voor mij is dat deze voorstelling me te veel aan Victor Crone doet denken. Estland heeft ons vaak wat originelers geboden dat dit. Ik vrees dat dit helaas niet genoeg zal zijn om de finale te halen.

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 250/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 38%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Tsjechië: Benny Cristo – “Omaga”

Sofie:

Benny draagt dezelfde outfit als tijdens de eerste repetitiedag: zwarte broek met streep en een goudgeel gekleurde jasje met rode roos erop. Met bijpassende zwart-gele flashy sportschoenen. De act lijkt ongewijzigd tegenover de eerste repetitiedag waarbij op de achtergrond de ene psychedelische, bloemvormige projectie de andere opvolgt. Benny wordt eerst geflankeerd door twee dansers in een nonchalante, loszittende outfit. Nadien komen er nog twee danseressen bij  in strakke dansoutfit met ontblote buik. Ik heb de indruk dat Benny er vandaag meer zin in heeft. Hij lacht geregeld charmant in de camera en op het einde van het nummer ziet hij er ook echt tevreden uit. Dit komt beter over dan de half slaperige indruk die hij me het afgelopen weekend naliet. Hier en daar hoor ik een valse noot, maar al bij al valt het wel mee. Toch betwijfel ik ten zeerste of dit doorstoot naar de finale, het nummer ontbreekt gewoon wat pit. Bovendien ben ik die ‘Oh My God’ inmiddels wel beu gehoord 😉

Didier:

Na de Estse machine is het tijd voor de Tsjechische lichtvoetigheid! Bij de eerste repetitie dacht ik dat ze hun definitieve outfits nog niet aanhadden. Blijkbaar wel! Benny keert terug met zijn gouden paillettenjasje en zijn zangers zitten relax in hun streetwear. Het past goed bij de sfeer van het lied, dus waarom niet! Geen verrassing vergeleken met zijn eerste repetitie. Het is visueel nog steeds even kleurrijk. Je voelt een beetje meer energie en motivatie dan afgelopen maandag. Maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij nog meer kan geven. Hij zingt goed, maar hij voegt veel kleine “yeah” toe aan het eind van elke zin. Ik kan me hem niet voorstellen in de finale.

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 150/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 31%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Griekenland: Stefania – “Last Dance”

Sofie:

De act zowel als de outfit van Stefania zijn ongewijzigd. “Never change a winning theme”, zeggen ze altijd. Dat is hier wel van toepassing, vind ik. Haar strakke paarse glitter outfit (met bijpassende glitter handschoenen) staat haar beeldig. Het stuk vol special effects met de half doorzichtige dansers in hun witte outfits is intussen voor ons niet nieuw meer, waardoor het verrassingseffect er een beetje af is. Maar voor de kijkers thuis zal dat natuurlijk wél het geval zijn. En het is dat wat telt! Stefania zelf voelt zich duidelijk steeds comfortabeler met de act, want die schichtige blik die we tijdens de eerste repetitiedag te zien kregen, maakt nu en dan plaats voor een glimlach. Tijdens de derde repetitie vandaag knipoogt ze zelfs eventjes naar de camera. Over het algemeen is de zang van Stefania goed. Enkel bij de lagere noten is haar stem niet altijd even zuiver. Wat ik me nu wel afvraag, is wat de link van de tekst is met de geprojecteerde achtergrond van de stad met wolkenkrabbers. Ach, niet teveel over nadenken. Dit is gewoon goed!

Didier:

Ik probeerde jullie de Griekse enscenering al eerder uit te leggen.  Ik zal dat dus niet nog eens proberen te doen. Ik denk dat het heel interessant is om deze act achter de schermen te zien. Een beetje zoals het concept dat de Moldaviërs ons in 2018 boden. De dansers die Stefania vergezellen moeten zeker een helse karwei leveren. Alleen daarvoor zeg ik al bravo! Helaas moet bij zo’n technische voorstelling alles perfect getimed zijn. Vermits het verrassingseffect wat voorbij is, blijft mijn oog makkelijker hangen bij de details om te begrijpen wat er aan de hand is. En dus merk ik een paar kleine gebreken op. Er is nog ruimte voor verbetering tot de halve finale. De kijkers zullen dat verrassingseffect ongetwijfeld krijgen en Stefania zou veel stemmen moeten krijgen. Ik hoop alleen dat ze zich in deze enscenering wat meer op haar gemak gaat voelen. Ze lijkt soms nog wat aarzelend en meer gericht op wat ze moet doen dan op haar zangprestatie. Er is dus nog werk aan de winkel. Vaak zijn we nog veeleisender over de acts waar we van houden!

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 20/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 87%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Oostenrijk: Vincent Bueno – “Amen”

Sofie:

Voor mij is het de eerste keer dat ik Vincent bezig zie. Ik kan dus helaas niet vergelijken met de eerste repetitiedag. De setting van dit nummer is redelijk donker, met Vincent in een lange zwarte vest vol (hoe kan het ook ander?) glitters. Bij aanvang zien we Vincent in het tegenlicht van de witte spot en mist achter hem waardoor je enkel zijn contouren ziet. Mooie beeldvorming! Hij staat heel alleen op een langwerpig verhoogd podium bovenop het podium. Het beeld gaat over naar een heleboel witte spots die een lang driehoekig effect geven rondom hem. Heel stijlvol! Gedurende hele act beweegt hij niet veel, behalve wat naar voren wandelen op dat verhoog. In tegenstelling tot wat je zou denken, vind ik dit niet storend. Integendeel: het past bij de sfeer en bij het nummer. Het valt ook niet zo op omdat de camera’s regelmatig rond hem heen draaien of naar een topshot gaan en dan inzoomen en weer uitzoomen. Hierdoor komen de spots rondom hem nog beter tot hun recht. Het gehele nummer zingt Vincent heel toonvast. Deze man kan duidelijk zingen! De witte sfeer verandert naar het einde van het nummer in een goudgele gloed van alle spots overal. Heel erg mooi. Ik ben met andere woorden positief verrast door zijn performance en de setting. Zou dit voldoende zijn voor een finaleplaats?

Didier:

Een dutje na de lunch? Nee, tijd voor Vincent Bueno! Ik vond zijn liedje al mooi, maar nu vind ik het nog mooier. De enscenering blijft dezelfde: Vincent beweegt zich beetje bij beetje op een lang podium. Hij is elegant gekleed met een grote zwarte paillettenjas. Het decor is sober, maar de lichteffecten zijn erg mooi. Sommige camerashots van zijn profiel kunnen beter, maar dat zijn details. De echte toegevoegde waarde van deze drie minuten is de ongelooflijke stem van Vincent. Hij zingt goddelijk goed. En zijn blik en inzet hebben iets heel ontroerends. Ik kan hem niet anders dan vergelijken met Uku. Alleen ben ik veel meer ontroerd door dit optreden. Er zit iets van Nadine Beiler (Oostenrijk 2011) in deze deelname. Ze haalde de finale… Ik wens Vincent hetzelfde toe.

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 100/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 42%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Polen: RAFAL – “The Ride”

Sofie:

Van de sobere Oostenrijkse sfeer gaan we naar Poolse jaren 80. De neonlichten flitsen in het rond tijdens dit nummer. Rafal en zijn dansers dragen dezelfde outfit als tijdens de eerste repetitiedag. Hij is volledig in’t zwart gekleed, met zonnebril en zwarte leren handschoenen zonder vingers. De dansers dragen een witte broek en vest met zwarte shirt eronder. Rafal pakt meteen de camera vast en speelt er wat mee. De dansers hebben een lichtje in de hand, wat visueel een leuk effect geeft. Zij die niet goed zijn in Aardrijkskunde zullen het geweten hebben  dat WARSZAWA de hoofdstad is van Polen. Zo vaak krijgen we dit woord op de achtergrond te zien! 😉 Deze beelden worden afgewisseld met roze beelden van dansende vrouwen en met neongroene beelden van dansende mannen.  Tijdens de derde run krijgen we naar het einde van het nummer een hele reeks vuurfonteinen te zien. Het lijkt wel een beetje teveel van het goede? Hij zegt nu ook “Hello Europe” tijdens het nummer. Zingen is blijkbaar niet Rafal zijn sterkste kant. Ik hoor tijdens alle drie de repetities redelijk wat valse noten. Jammer, want op zich vind ik dit best een leuk nummer. Alleen komt het op deze manier niet goed tot zijn recht. De kans op een finaleplaats is in mijn ogen klein.

 

Didier:

Mijn oren bloeden. Het contrast is nog opvallender na de ongelooflijke vocale prestatie van Vincent Bueno. Rafal zingt niet goed en dat is erg jammer. Ik kan me niet concentreren op de rest. De sfeer is wel geslaagd, helemaal in de sfeer van de clip. Erg jaren 80. Zijn dansers zijn perfect gecoördineerd en de bewegingen op het podium zijn logisch. Gelukkig wordt Rafal begeleid door een achtergrondzanger die hem bijna van begin tot eind bijstaat. We zien hem op de achtergrond en het is bijna beledigend dat hij zo weinig wordt benadrukt, want hij zingt soms meer dan Rafal zelf. Over het geheel genomen vind ik dit optreden nogal goedkoop. Met die zonnebril, het “Hallo Europa” met een domme stem en de misplaatste pyrotechnische effecten heeft de Poolse deelname de neiging om op mijn systeem te werken. Een kwalificatie voor de finale zou voor mij een grote verrassing zijn.

 

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 200/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 20%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Moldavië: Natalia Gordienko – “Sugar”

Sofie:

Natalia draagt een kort, zilveren, glitterend jurkje met franjes en een diepe décolleté. Het lijkt wel op een schaatsjurkje? De act begint met Natalia zittend op wat eerst een stoel lijkt, maar bij nader inzien haar vier dansers in ontbloot bovenlijf zijn. Ze staan allemaal op een vierkantig verhoogd platform dat regelmatig ronddraait. Op de achtergrond krijgen we vooral roze vierkanten en kubussen in 3D te zien. Zouden deze kubussen een suikerklontje moeten voorstellen of zit hier geen symboliek achter? Het geheel eindigt met de mannen op de grond rond haar. Natalia zingt redelijk standvastig. Op een bepaald moment doet ze dit op een extra zwoele manier, half fluisterend. Tijdens de derde run lacht ze opvallend meer dan de eerste en tweede run. Geen slechte prestatie, maar ook geen absolute topper.

Didier:

Ah, hier is de Natalia waar ik op zat te wachten! Ik was echt teleurgesteld door haar eerste repetitie. Nu is het gelukkig veel beter. Natalia lacht van het begin tot het einde. We merken dat ze blij is om op het podium te staan. Ze stopt veel meer energie in de choreografie en het ziet er op het scherm veel beter uit. Ik weet zeker dat ze nog wat energie over heeft voor de halve finale komende donderdag, vooral voor de lange slotnoot. En ze heeft gelijk: je moet de kracht beetje bij beetje opbouwen. Mijn enige minpuntje is dat Moldavië een mengeling heeft van alles wat al eerder werd gezien: het draaiende platform, de choreografie met vier jonge mannen, de jurk met franjes, de roze en blauwe tinten op het achtergrondscherm. Na een tijdje zeg ik stop! Dat is het voordeel van de halve finales: je haalt de besten eruit. Met deze repetitie denk ik dat Natalia een beetje dichter bij de finale komt.

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 66/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 64%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Ijsland: Daði og Gagnamagnið – “10 Years”

Sofie:

Dat de act van Ijsland kleurrijk is, staat als een paal boven water. De zes bandleden dragen dezelfde outfit als tijdens de eerste repetitiedag: een appelblauw zeegroene trui met zichzelf erop afgebeeld in een cartoonvorm. Ondertussen zweven achter hen wat cartoonfiguurtjes met gitaren in de ruimte rond. Éen van de beide zangeressen heeft een blauwe haartooi. Drie van de zes bandleden dragen een banaanvormige synthesizer met lichtjes erop. Wat me een klein beetje stoort, is dat ze geen moeite doen om te doen alsof ze hier echt op spelen. Hun vingers blijven stokstijf op dezelfde toetsen staan. Wat ik persoonlijk één van de leukste beelden van het nummer vind, is het moment van het topshot waarbij de drie synthesizers een cirkel vormen. Heel tof gedaan! De grappige dansmoves van de bandleden zijn ook de max. Naar het einde toe wapperen de haren van de bandleden dat het een lieve lust is. De windmachine werd duidelijk ingezet! Ondertussen vult de achtergrond zich volledig met roze en gele kubussen. De zanger zelf zingt heel sterk. Ik kan hem amper op een verkeerde noot betrappen. Dit kan niet anders dan doorstoten naar de finale. Een mens wordt hier gewoon instant happy van!

Didier:

Deze IJslandse voorstelling is een verademing. En het voelt zo goed! Hun tweede repetitie is net zo goed als de eerste. Er is niets veranderd, maar het was niet nodig iets toe te voegen. Er is geen enkel saai moment want er zijn kleine details die voortdurend opduiken en de aandacht van de kijker vasthouden. Achter hun zo toevallige verschijningen wekken ze bij mij een enorme sympathie op. Ik vind ze gewoon briljant. Wat kan ik nog meer zeggen? Ik zie ze meer en meer als kandidaten voor de eindoverwinning.

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 4/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 91%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Servië: Hurricane – “Loco Loco”

Sofie:

Na de kleurrijke Ijslandse taferelen overheersen bij het Servische trio Hurricane vooral zwart en wit. De wulpse K3 draagt dezelfde glitterende, sexy outfit en hoge lederen laarzen met hoge hakken als tijdens de eerste repetitie. Wat me nu vooral opvalt, is hun heel uitgesproken kleurrijke en glitterende oogschaduw. Op de achtergrond krijgen we witte en zwarte banden te zien, en nadien meermaals de woorden LOCO en BABY. Het valt me voor het eerst op dat er boven hen een grote spiegelbol hangt die tijdje het hele podium in glitters baadt. De windmachine komt ook hier terug aan te pas en valt extra op door hun lange weelderige haarbossen. In tegenstelling tot de eerste repetitiedag zijn er deze keer geen valpartijen. Alles verloopt vlotjes. De dames zijn misschien niet de allerbeste zangeressen, maar het geheel straalt naar mijn gevoel wel de nodige energie uit om tot in de finale te geraken.

Didier:

Hier zijn onze drie Servische vriendinnen weer voor hun tweede repetitie. De energie die ze afgeven is ongelooflijk communicatief. Ze zijn zeer overtuigend, zowel in hun danspassen als vocaal. De bewegingen zijn goed ondanks de indrukwekkende hoogte van hun hoge hakken. Het enige minpuntje is dat het podium af en toe een beetje leeg lijkt. Maar wat zou een Eurovisie zijn zonder dit soort liedjes? Ja, het is een beetje kitscherig. Niet het toppunt van elegantie en moderniteit, maar eerlijk gezegd, ik ben verslaafd! Ze zijn echt opbeurend en ik heb bijna zin om op en neer te springen op mijn bank en met hen mee te dansen. Ram-pa-pa-pam, de plaatsen in de finale zijn duur, maar ik hoop dat ze er een kunnen betalen!

Onze mening:
Odds vóór de repetitie: 66/1
Qualificatiepercentage volgens de bookmakers: 65%

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Italië: Måneskin – “Zitti E Buoni”

Stephan:

Voor de eerste run van Italië krijgen we maar halverwege hun optreden beelden ervan te zien. De Italianen hebben een verhoogd podium mee met rode spots langsheen de treden. De leadzanger start zijn optreden achter dat verhoogd podium en stapt zo verder naar het hoofdpodium terwijl de andere groepsleden op het verhoog blijven staan. De zanger draagt een latex/lederen broek met wijde pijpen en een smalle zwarte sjaal op zijn bloot bovenlijf. De grote gouden “piraten”oorbellen vind ik persoonlijk niet passen. Omdat zijn geluidsbakje aan zijn broekzak hangt valt het ook op dat hij wit ondergoed draagt. Misschien toch maar een zwarte dragen de volgende keer? De andere muzikanten dragen een streepjespak. De achtergrond is wit waarop regelmatig de band in schaduwvorm worden getoond terwijl ze hun instrumenten bespelen. Op het einde van het nummer laat de zanger zich op zijn rug vallen. Er wordt vooral veel geschreeuwd en in een halfvolle zaal zie ik dit niet ontaarden in een euforisch publiek. Als Finland de finale haalt moeten de Italianen hopen dat ze niet kort na elkaar moeten optreden. Want wie van hen zal er dan met de punten gaan lopen?

 

Bjorn:

We krijgen in het online perscentrum slechts beeld en klank wanneer de Italianen al halverwege hun lied zijn. De zanger staat in bloot bovenlijf met zilveren broek op het podium. Rond zijn nek hangt er een dun zwart sjaaltje waarvan de uiteinden over zijn lichaam tot aan zijn broek hangen. De bandleden zijn gekleed in donkere kostuums met een dun glitterstreepje. De zanger staat in het midden van het podium met zowel links als rechts van hem een gitarist. Ze staan nogal ver uiteen waardoor het podium er erg leeg uitziet. Naarmate het nummer vordert komen ze dichter te staan en dit is een pak beter. De drummer zit op een verhoogd podium met lichten die hoofdzakelijk rood en goud kleuren. De zanger klimt op een bepaald moment op dit podium en gaat bij de drummer staan. De kleuren zijn vooral zwart en wit waarbij enkel de lichten van het podium waarop de drummer zit voor andere kleureffecten zorgt. Naar het einde van het nummer toe krijgen we ook blauw te zien. De zang/geschreeuw is niet anders dan de studioversie dus zullen we dat maar goed noemen,  maar het beeldwerk moet echt een pak strakker.

Bij de tweede run krijgen we de Italiaanse inzending volledig te zien. De zanger start de inzending eigenlijk achteraan het podium en loopt met de camera mee langs het verhoog met de drummer tot aan de voorkant van het podium waar de twee gitaristen staan. In het begin staan ze allemaal dichter bij elkaar wat beter is. Slechts na het eerste refrein gaan ze uit elkaar en lijkt het podium echt leeg. Op de achtergrond worden op witte schermen zwarte schaduwen van de bandleden geprojecteerd die wel een mooi effect creëren. Tijdens deze run krijgen we de laatste dertig seconden ook een overdaad aan vuurwerk: een waterval aan de achterkant van het podium en vuurwerk langs de zijkant. Bij het einde van het nummer valt de zanger plat op zijn rug neer op het podium en krijgen we een shot van boven hem te zien. Het ziet er allemaal eigenlijk vrij saai uit en zal een pak energieker moeten.

 

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Duitsland: Jendrik – “I Don’t Feel Hate”

Stephan:

Duitsland is nu aan de beurt en wat kan ik schrijven? Wel, eerst en vooral Jendrik en zijn 4 danseressen stralen veel energie uit en het is een verademing om de background zo kleurrijk te zien. De zanger draagt een fel blauwe broek met zwarte t-shirt en een fuchsia vest met zwarte lijntjes. Hij speelt ook op een grijze glinsterende ukelele. De drie dames met blaasinstrumenten zijn in het wil gekleed en elk hebben ze een andere bijkleur in hun outfit: geel, paars en rood. De vierde dame op het podium is verkleed in een hand. Jawel, een hand waarvan de vingers gekruist zijn. Zij speelt op een mini synthesizer. Als ze op een gegeven moment in haar handen moet klappen lijkt het wel of ze een middenvinger voorstelt….. (Tijdens de tweede run houdt ze nu een vinger in de lucht waardoor dat effect gelukkig verdwenen is) Als de “hand” dan ook nog eens een mannenstem playbackt lijkt het helemaal te onnozel. De achtergrond is blauw met witte figuren met zwarte tinten, ik kan echt niet uitmaken wat ze voorstellen. Vaak verschijnen er ook woorden op de background die dan in stukken spatten. Leuk is wel dat naar het einde toe Jendrik en de 3 dames rechts op het podium staan en de “handvrouw” hen zogezegd wegspeelt met een trompet aan de vinger en van op afstand en dan terug keert op haar stappen terwijl de achtergrond mee beweegt in dezelfde cadans. Het tapdansen is ook wel leuk en energiek. Ik heb zodanig gefascineerd naar het optreden gekeken dat het nummer en de zang mij trouwens volledig ontgaan zijn.Toch krijg ik bij dit optreden het gevoel dat ik naar het Junior Songfestival kijk. Geen enkel ander land maakt momenteel gebruik van zo een “carnavalesque” act. Ben benieuwd hoe de jury en het publiek dit gaan beoordelen.

 

Bjorn:

Jendrik draagt witte sneakers, een blauwe broek, een zwart t-shirtje en een fuchsia jasje. Hij wordt vergezeld door drie vrouwelijke backings in witte pakjes met elk een kleuraccent: geel, roze en rood. De backings hebben ook trompetten bij die ze bespelen wanneer deze in het refrein te horen zijn. Er staat nog een danseres op het podium die een “cross your fingers” pakje draagt zoals we in de clip van de Duitse inzending ook gezien hebben. Jendrik heeft uiteraard een ukelele bij. Die ziet er glinsterend zilver uit. Veel kleur dus en ook het podium krijgt gedurende het Duitse nummer écht alle kleuren. Er worden af en toe in het wit woorden als “Hate, Lousy, Hass, …” op het scherm geprojecteerd die exploderen. Jendrik moet zich vaak haasten om alles gezongen te krijgen en klinkt af en toe buiten adem. Net als in het nummer spreekt hij ons op een bepaald moment toe maar het is een slimmerik en houdt nog het één en ander in petto: “I’m really not gonna tell you what I will say on the 22nd of May ;-)”

De Duitsers amuseren zich duidelijk op het podium en dat werkt aanstekelijk. Wat het Italiaanse optreden miste heeft het Duitse wel: kleur, energie en vrolijkheid. Net daarom kan dit wel een paar punten bij de televoters scoren. Om bij de jury’s te scoren zal de zang echter een pak beter moeten want die haalt de Duitse inzending naar beneden. Maar of je het nu goed vindt of niet, hate kan je voor dit leuke optreden onmogelijk voelen.

 

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Nederland: Jeangu Macrooy – “Birth Of A New Age”

Stephan:

Gastland Nederland mag nu zelf het podium op. Ik moet eerlijk toegeven dat het moeilijk is voor mij om hier een review over te schrijven vermits ik minder aan het nummer ben. Ik doe mijn best. De eerste shot is een donker achtergrond terwijl er neerwaarts wordt gefilmd. Dan zien we Jeangu en 2 backings die rug aan rug achter hem staan om vervolgens oog in oog voor hem plaats te nemen (vind ik wel leuk bedacht) De achtergrond is zwart met witte lijnen die later een soort lichtgevende barsten moeten voorstellen die zich uitbreiden. Jeangu draagt een korte blauwe kostuumvest tot aan de navel met daaronder een soort zwarte harnas met rode randen. Dit komt ook boven zijn broeksriem uit en het ziet er wat bizar uit. Het zal vermoedelijk een typisch Surinaamse outfit zijn of zo….. Verder zingen Jeangu en zijn 2 backings feilloos. Een danser in geruite broek komt dan het podium op om voor Jeangu enkele danspassen uit te voeren om dan weer te verdwijnen. Als Jeangu en zijn 2 backings naar het smallere podium gaan is nu duidelijk het enorme LED-screen te zien. De kleuren die dan gebruikt worden zijn groen en rood en komt heel goed over. De danser vervoegt het trio en maken (waarschijnlijk typische Surinaamse) dansstappen. Tijdens het refrein wordt de zin “Yu no man broko mi” en de Engelstalige vertaling “You can’t break me” in het groot geprojecteerd. Geen grapjes dus meer over de bro….. Op het einde gaan ze naar het podium aan het publiek om al dansend te eindigen. Ik vind het nummer niet goed, maar dit heeft mij aangenaam verrast. Niet dat het plots in mijn top 10 terecht komt maar Nederland staat nu ook niet meer voorlaatste in mijn ranking.

 

Bjorn:

Ten eerste valt de kledij van Jeangu op: Hij draagt een koningsblauw pak met kort jasje. Onder het jasje zit iets wat ik het best kan vergelijken met een zwart borstharnas afgezet met roze. Dit komt in dezelfde kleuren ook van onder de broek vandaan en ziet er uit als een hoog opgetrokken string. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Jeangu ergens in een gore club aan een stripact bezig was , ze hem snel een blauw kostuum aangetrokken hebben en naar het Songfestivalpodium verhuisd hebben. Dit leidt uiteraard al onmiddellijk van het optreden af. Dit begint met een close-up van hem geflankeerd door zijn twee backings: een vrouw in het zwart en een man in het grijs. Verder staat er ook nog een danser op het podium die een t-shirt draagt in hetzelfde roze als waarmee het borstharnas van Jeangu is afgewerkt. Het podium is heel donker. De achtergrond ziet er zwart uit met bliksemschichten. Geleidelijk aan verschijnen er blauwe tinten. Tijdens het refrein wordt de tekst op het podium geprojecteerd. Naarmate het nummer vordert stappen ze allemaal naar een kleiner podium waar ze wel een leuke choreografie uitvoeren. Er komt plots ook heel wat kleur in het optreden. Dit is nodig want in het begin ziet alles er veel te donker uit. Op de zang valt niks aan te merken maar misschien hadden ze meer backings op het podium moeten plaatsen. Nu valt het enorm op dat er veel meer stemmen te horen zijn en er dus heel wat op band staat. Ook bij de tweede run trekt de kledij alle aandacht af en zit je je de eerste 2 minuten gewoon af te vragen wat hij nu precies draagt. Als het de bedoeling is van Jeangu om niet langer om broccoli bekend te staan dan is dat nu in ieder geval gelukt. Ik weet niet of het alternatief beter is…

 

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Frankrijk: Barbara Pravi – “Voilà”

Stephan:

Barbara Pravi die de Franse driekleur vertegenwoordigt mag voor het eerst het podium op. De setting is volledig donker met slechts één spot die vanop de achtergrond op Barbara wordt geprojecteerd. Dit creëert een hele mooi en intieme sfeer. Ze draagt een zwarte aansluitende broek en een kort doorzichtig topje in kant. De Franse chansonnière zingt de pannen van het dak. Geen enkele valse noot valt er te bespeuren. Dit is de beste staging die de Fransen in jaren gebruiken denk ik. Op een gegeven moment worden er zeer kortstondig vogels op de grond geprojecteerd die wegvliegen. Zeer mooi gedaan! Maar dan begint het ritme te versnellen en begint de camera sneller en korter bij Barbara te filmen terwijl ze nu meer haar armen gebruikt en dat geeft een rare indruk. Ik kom er dronken van. Waar is trouwens mijn Ricard??? Hopelijk wordt dit tijdens de laatste run aangepast. Blijkbaar hebben de Fransen geen zin in een volgende run…… Volgens de bookmakers is dit een grote favoriet en ook de fans zijn er weg van. Zou Frankrijk de grand slam (het Junior Songfestival en vervolgens het Eurovisie Songfestival) winnen? Eerlijk? Ik denk dat het net niet lukt…..

 

Bjorn:

Barbara draagt een zwarte kanten bustier tot aan haar navel en een zwarte broek. Ze staat in een zwart decor met een witte spot op haar gericht. Gedurende het hele nummer blijft dit zo alleen verandert de positie van de spot soms. Soms komt deze van opzij, van boven haar, maar meestal van achter haar. We krijgen eigenlijk voortdurend Barbara van dichtbij te zien die haar lied perfect zingt. Het enige ander beeld dat we te zien krijgen is een shot van boven haar met haar schaduw op de grond die uiteenspat in wegvliegende vogels. Naar de climax van het nummer toe krijgen we iets snellere camerashots van haar op het tempo van de muziek. Het geheel is eigenlijk volledig als tijdens de Franse finale. Er is weinig op aan te merken en er moet weinig aan verbeterd worden maar toch raakt dit me niet. Ik ben sowieso geen fan van het nummer. Ik kan me voorstellen dat de jury’s hier wel wat punten zullen aan geven maar televotend Europa zie ik hier niet plat voor gaan.

 

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Het Verenigd koningkrijk: James Newman – “Embers”

Stephan:

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: de UK wordt hoogstwaarschijnlijk weer allerlaatste tijdens de finale. James start op een klein rond verhoogd podium en draagt een donkere broek met lange open lederen jas met ritsen. Hij wordt vergezeld door 4 dansers die een witte outfit dragen. Alle 4 hebben ze ook een blaasinstrument. Links en rechts van dat klein rond podium staan een soort stellingen en dat ziet er heel raar uit. Tot er plots vanuit de hoogte twee reuze trompetten erop gezet worden. Naar mijn mening hoeven die niet uit de lucht te komen en zou het beter zijn als ze er al staan. James zingt niet goed en ook hier is het jammer dat de backings opgenomen zijn, zeker als je ze hoort en niemand ziet zingen. Ik vind eigenlijk dat deze regel volgend jaar weer geschrapt mag worden. Het camerawerk is ook slecht. Hoe James van dat podium geraakt of hoe de dansers er op geraken hoeft de televisiekijker niet te zien. (Bij de laatste run was dat iets of wat verholpen). Ook de belichting is zeer pover. Hoofdkleuren zijn rood en oranje. Als er te veel belichting is, is James nauwelijks te zien maar naar het einde van het optreden wordt het gewoon té donker en wordt er dan nog eens vanuit de bovenhoek van de arena gefilmd waardoor je een grote zwarte vlakte ziet. Laat staan dat James zichtbaar is op dat podium. En dit werd tiende bij de leden van OGAE Belgium tijdens de stemming voor de ESC Poll….. Nee, dit zal het niet worden. Next please.

 

Bjorn:

Het Verenigd Koninkrijk brengt een ode aan de trompet! James Newman staat op klein rond zwart podium en wordt geflankeerd door twee enorme witte trompetten. Hij begint zijn nummer alleen en wordt al snel vergezeld door 4 dansers met, u raadt het al, trompetten. De dansers dragen allemaal witte kledij. James is in het zwart gekleed met een zwarte lederen jas tot aan zijn knieën. De hoofdkleuren van het podium zijn rood, wit en zwart. Het ziet er allemaal nogal hard uit. Wat de zang betreft hebben we hier ook het dit jaar reeds gekende probleem: teveel stemmen te horen die niet te zien zijn en dus een onnatuurlijke indruk geven. Halverwege het nummer komt James van het podium en danst hij bescheiden mee. Twee van zijn dansers gaan naar het einde toe op een verhoog achter de grote trompetten dansen waardoor het lijkt alsof ze er bovenop dansen. James eindigt zijn optreden opnieuw op het kleine zwarte podium. Helaas heeft hij niet de meest charismatische uitstraling en ziet de act er ook heel gedateerd uit. De Britten dachten waarschijnlijk een leuke gimmick met de trompetten te hebben maar alles ziet er nogal 2008 uit. Wil het toeval niet dat ze toen ook al laatste eindigden?

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)

Spanje: Blas Cantó – “Voy A Quedarme”

Stephan:

De zesde en langste repetitiedag is bijna achter de rug en we sluiten af met Spanje en ook hier maakt men gebruik van een donkere setting. Blas begint zijn nummer a capella te zingen onder een mooie sterrenhemel. Hopelijk lukt hem dat ook in de finale. Hij staat op het podium aan het publiek en het gebruik van droogijs is mooi. Op de achtergrond wordt een soort maansverduistering geprojecteerd. Naarmate het nummer vordert veranderen de kleuren naar blauwe tinten en komt er van bovenuit een hele grote grijze maan naar beneden. Dat is wel mooi gedaan maar het ziet er echt reusachtig uit. Ondertussen worden er op de achtergrond allemaal vallende sterren geprojecteerd. Blas zingt vrij goed maar ik heb de indruk dat ook hij zich wat inhoudt voor de echte grote avond. Er is hier en daar nog wat werk aan de camerashots. Zo zien we beelden van de vallende sterren en plots een zoom op die reuzemaan. (Bij de tweede run is het ietsje aangepast maar het is nog niet zoals de Spanjaarden het zouden willen denk ik) . Het geheel is best wel mooi maar ik vind dat er iets ontbreekt. De Spanjaard kan op zijn eigen dat grote podium niet vullen. Had hij nu die reuzemaan en sterrenhemel ingeruild voor een mooi filmpje van zijn grootmoeder zoals in de videoclip en een paar backings die bij hem stonden, zeker omdat die ook op band staan, dan zou het ongetwijfeld meer mensen aangesproken hebben. Nu laat het mij een beetje koud en blijf ik drie minuten lang wachten op iets dat nooit komt. Jammer.

 

Bjorn:

Blas begint acapella aan zijn nummer. Hij draagt een zwart zijden hemd en een zwarte broek. Hij staat alleen op het podium dat donker is met subtiele witte lichten in een blauwe gloed. Er wordt gebruik gemaakt van droogijs. Op de achtergrond wordt een donkere maan geprojecteerd waarvan enkel de randen wit kleuren. Naarmate het nummer vordert kleurt het podium meer en meer blauw en wordt de maan een grote witte bol die boven Blas lijkt te zweven terwijl er in het decor een regen van witte vallende sterren te zien is. Bij de finale van het nummer ziet de achtergrond eruit als een gouden melkweg en kleurt de maan bloedrood. Blas eindigt zijn nummer ook acapella. De zang is goed maar op bepaalde momenten is de staging iets te donker en zie je Blas nauwelijks staan. Dit moeten ze nog wat bijwerken. Bij de tweede run was dit al stukken beter. Verder wordt het optreden wel goed in beeld gebracht en brengt het een rustmoment tussen de vele drukke nummers. Vermoedelijk zal Spanje ook dit jaar geen potten breken maar dit was toch één van de betere repetities vandaag. Wie houdt van een klassiek songfestivalnummer zal zeker in de verleiding komen om op Spanje te stemmen.

Bekijk hier de eerste beelden van de repetitie (eurovision.tv)




Back to Top ↑