Lisboa 2018

Gepubliceerd op: 2 mei 2018

0

Lissabon live dag 4: de vierde repetitiedag

OGAE Belgium volgt de repetities op de voet en brengt verslag uit van het tweede deel van tweede halve finalen.

Regelmatig refreshen is ook vandaag de boodschap als je op de hoogte wil blijven of Polen alle noten op een rij krijgt, of Hongarije de stoppen doet doorslaan en of Zweden ook kan overtuigen als alle stemmen live moeten.

Georgië: Iriao – For you

Georgië 2018

Opnieuw een heel donker donker podium met rode accenten. De vijf leden van Iriao zingen prachtig en de harmonieën leunen aan bij polyfone gezangen, maar de meeste kijkers gaan dit aan zich laten voorbijgaan vanwege nogal al saai en te moeilijk. Halverwege het lied is de helft van Europa in slaap gevallen of naar de keuken om nieuwe voorraad te halen. De mist in het begin en de vuurwerkwaterval op het einde kunnen hier helaas niet veel aan veranderen.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Polen: Gromee featuring Lukas Meijer – Light me up

Polen 2018

Een verwittigd kijker is er twee waard want  er is valse noten alert bij Polen. Lukas Meijer maakt teveel uitschuivers en zelfs met de steun van 3 achtergrondzangeressen blijft het heel onzuiver klinken. Een blitse presentatie zou de aandacht kunnen afleiden maar het blijft helaas bij wat golfbewegingen met de handen. Deejay Gromee staat achter zijn combinatie van draaitafel en keyboard die oplicht in dezelfde kleur als het decor. De melodie is eenvoudig maar blijft wel heel erg hangen en ligt in de stijl van wat we vaak op de radio horen, dus dit zou wel kunnen aanslaan bij een jonger publiek. Nog wat vuurwerk erbij en een passage over de catwalk en Polen is klaar.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovsion.tv)

Malta: Christabelle Borg – Taboo

Malta 2018

Christabelle staat tussen vier panelen waarop allerhande projecties te zien zijn. Let op de gimmick met het hart en de wereldbol.  Als ze een stap naar voor zet op het podium wordt haar plaats ingenomen door een danseres. Vocaal is het niet altijd even zuiver en stabiel. Om de boel wat op te vrolijken wordt er drie minuten behoorlijk wat gas verspild om het decor van de nodige vlammen te voorzien. Dit is ook weer een inzending waarbij de kijker een handleiding nodig heeft om te kunnen snappen waar het nu eigenlijk over gaat. Een rommeltje van jewelste.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Hongarije: AWS – Viszlat nyar

Hongarije 2018

Zet je schrap voor het Hongaarse vocale geweld want er wordt drie minuten luidkeels geschreeuwd in een zee van licht. Dit zal menig kijker wakker schudden na een tot nu toe zeer bedenkelijke halve finale met veel slaapverwekkende inzendingen. Of je nu van het genre houdt of niet, het gehele plaatje klopt wel en loopt over van energie en overtuigingskracht waardoor het geloofwaardig overkomt. De leadzanger krijst alsof het uit zijn blote tenen komt en legt net als vele andere artiesten ook een heel parcours af over het podium en de catwalk, maar laat dit bij deze inzending wel een toegevoegde waarde hebben.  De gitarist die het publiek induikt is zeker ook een leuke vondst en de combinatie van mist, vuurwerk en vlammen is indrukwekkend. Hongarije valt op met deze eigenzinnige bijdrage en maakt kans op een plaats in de finale.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Letland: Laura Rizzotto – Funny girl

Letland 2018

Rood is troef bij Letland want zowel in het decor als bij de jurk van Laura. Live klinkt Laura helemaal niet zo krachtig, eerder flauwtjes zelfs waardoor het al snel gaat vervelen en drie minuten kunnen dan wel erg lang duren. Laura heeft wel een goede expressie en probeert met gracieuze gebaren de meubelen te redden maar halfweg het lied is het kalf eigenlijk al verdronken. Jammer want deze inzending heeft wel het potentieel om er meer uit te halen met overtuigendere vocalen en een betere vertolking.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Zweden: Benjamin Ingrosso – Dance you off

Zweden 2018

Zoals steeds komt Zweden met een volledig afgewerkt product aanzettten dat mag gezien worden. Het samenspel van Benjamin met de neonlampen geeft drie minuten leuke televisie die geen seconde verveelt. Bovendien zorgen de verschillende kleurpatronen voor heel veel afwisseling en de nodige dynamiek bij een toch vrij monotoon liedje. Vocaal wordt Benjamin ondersteund door een onzichtbaar koortje dat ervoor zorgt dat alles mooi in de plooi valt. De combinatie van een moderne sound en hippe presentatie zijn een garantie tot succes.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Montenegro: Vanja Radovanovic – Inje

Montenegro 2018

De Montenegrijnen vallen vaak van het ene uiterste in het andere en komen dit jaar opnieuw met een wel heel traditionele Balkanballade die bulkt van sentiment en melancholie. Niets dan lof over de zangkwaliteiten van Vanja die hulp krijgt van vier koppige koortje en een pianist. De presentatie lijkt echter weggelopen uit de jaren 70 en de trouwjurken van de zangeressen zijn wel heel oubollig. Maar de kroon op het werk is het asymmetrische kostuum van de leadzanger dat een toonbeeld is van slechte smaak.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Slovenië: Lea Sirk – Hvala, ne !

Slovenië 2018

Lea wordt op het podium bijgestaan door vier danseressen en samen brengen ze een heel dynamische choreografie die het lied naar een hoger niveau tilt. Alles gaat heel synchroon en op de maat van de muziek,  tot ineens het licht uitvalt en de muziek stopt: Lea spoort het publiek aan om haar te helpen tot de muziek weer terugkomt (gespeeld blijkbaar en al eens voorgedaan door o.a. Nederland). Daarna wordt de draad weer opgepikt en gaat het lustig verder. Een grote plus is zeker het enthousiasme waarmee Lea haar nummer brengt en ook de stemvastheid.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Oekraïne: MELOVIN – Under the ladder

Oekraïne 2018

De zanger ligt opgesloten in een piano die op grote hoogte staat en verbonden is met het podium via een trap. Als de piano opengaat komt Melovin recht (via een mechanisme) en draagt hij een lange zwarte mantel in Dracula stijl. De trap speelt een centrale rol bij de uitvoering van het lied. Eerst gaat de zanger naar beneden om voorbij het vierkoppig koortje te lopen naar het midden van het podium. Dan gaat de zwarte jas uit en loopt hij in een witte vest teurg naar boven om plaats te nemen aan de piano. De trap vliegt in brand en Melovin beëindigt zijn lied met een gestrekte arm en vinger in de lucht. Vocaal is het best in orde maar niet iedereen zal even tuk zijn op het nasale stemgeluid van de zanger. Dit is een notendop wat je te zien krijgt tijdens de afsluiter van de tweede halve finale.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)




Comments are closed.

Back to Top ↑