Lisboa 2018

Gepubliceerd op: 30 april 2018

0

Lissabon live dag 2: de tweede repetitiedag

OGAE Belgium verslaat dagelijks het verloop van de repetities.

Vandaag komt de tweede helft van de eerste halve finale aan bod met o.a. Finland en Cyprus. Afwachten of beiden de verwachtingen kunnen inlossen, vooral vocaal dan.

Dit artikel wordt tijdens de dag verder aangevuld, dus door regelmatig te refreshen blijven jullie op de hoogte.

VJR Macedonië: Eye Cue – Lost and found

VJR Macedonië 2018

Helaas beeld noch klank in het perscentrum, dus het is wachten om te kunnen starten.  Als er eindelijk verbinding is zijn de Macedoniërs al aan hun laatste repetitie bezig maar het blijkt al snel dat één kijken en luisteren voldoende is om te weten waar de klepel hangt. Een close-up van zangeres Marija gaat over in een volledige  podiumshot waarbij de overige leden in beeld komen: zanger Bojan, een drummer en een koortje met drie zangeressen. Helaas vervalt Macedonië opnieuw in dezelfde fout die het land al vaker heeft gemaakt: ze bakken er live niet veel van en hebben er geen verstand hoe ze een nummer moeten neerzetten op het podium. Nochtans dweilen ze deze keer het hele podium af, tot op de linker brug toe, maar het is een rommeltje van jewelste en de kostuums zijn ook niet echt geslaagd, vooral dan de outfit van Marija. Vocaal zit het helaas ook niet helemaal snor, teveel valse noten waardoor er van de nog aanvaardbare studioversie niet veel meer overblijft. Jammer maar helaas, tenzij het roer nog volledig wordt omgegooid bij de tweede repetitie.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Kroatië: Franka Batelic – Crazy

Kroatië 2018

De eerste échte verrassing van formaat. Wat kan die Franka zingen, van zwoele lage noten tot hoge uithalen en alles loepzuiver, een ware streling voor het oor. Maar ook het oog wil wat en daar ligt de tweede grote troef van deze inzending: ze heeft een uitstraling van Lissabon tot Zagreb en terug en ze pakt de kijker in met  zoveel overtuiging dat die gewoon 3 minuten aan het scherm gekluisterd zal zijn. Nog een visuele troef is de schitterende en klassevolle jurk die net genoeg de aandacht trekt en een grote toegevoegde waarde is bij de uitvoering van dit nummer. Ook de subtiele bewegingen en de uitstekende camerashots onderstrepen het sensuele karakter van het lied. De make-up verdient misschien nog wat aandacht maar verder alleen maar lof voor Kroatië dat al een volledig afgewerkte en hoogstaande uitvoering toont tijdens de eerste repetitie, en zo hoort het eigenlijk.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Oostenrijk: Cesar Sampson – Nobody but you

Oostenrijk 2018

Cesar begint helemaal in het donker en enkel zijn gezicht wordt verlicht (beetje zoals bij Sennek). Als de lichten aangaan en de camera uitzoomt dan blijkt dat hij hoog op een pier staat (van Blankenberge?). Vocaal is er niets mis maar het ontbreekt hem wat aan uitstraling en inlevingsvermogen om het lied over te brengen tot in de huiskamer. Je hoort een heel sterk achtergrondkoortje en het zou misschien beter zijn om dat samen met hem op de voorgrond te zetten om zo wat meer een soul en gospelsfeertje te brengen. Helemaal erg wordt het als Cesar van de pier afspringt en van de ene naar de andere kant over het podium huppelt. Leuk nummer en goed gezongen maar het potentieel wordt niet volledig benut bij de uitvoering ervan.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Griekenland: Yianna Terzi – Oneiro mou

Griekenland 2018

Het lied lijkt weggelopen uit de jaren 90 maar de uitvoering ervan nog veel meer. Op een hoge noot in het laatste refrein na, zingt Yianna zeer goed maar ze staat erbij als een zoutpilaar. Het blijft bij wat gewapper met haar vleermuismouwen en dramatische blikken maar daar kan je geen drie minuten mee vullen. Haar linker handpalm (rechts voor de kijker) is blauw geschilderd zodat in combinatie met de witte jurk (en met bakken verbeelding) de kleuren van de Griekse vlag ontstaan. Onbegrijpelijk dat de Grieken niet meer hebben gedaan met het instrumentale deel dat gewoon om drummers of dansers schreeuwt. De wind en mist kunnen de uitvoering helaas niet naar een hoger niveau tillen.  Beetje saaie bedoening.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Finland: Saara Alto – Monsters

Finland 2018

Een extra podium met trappen en neonlichten, een draaischijf, een skydive, een vuurwerk waterval, je weet niet waar eerst kijken tijdens het Finse optreden. Saara begint aan haar drie minuten op een draaischijf, heeft soms moeite om de veiligheidsgordel tijdig los te maken, en verkent daarna met haar 2 dansers en 2 danseressen het hele podium. Het is allemaal zo ingestudeerd dat er geen ruimte is voor een beetje spontaneïteit waardoor het nogal geforceerd overkomt. Vocaal loopt het al eens mis bij Saara maar het grote euvel zijn die twee dames die een vreselijk en schril geluid produceren, hier moet echt iets aan gedaan worden. Nogal vergezocht allemaal en teveel poespas.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Armenië: Sevak Khanagyan – Qami

Armenië 2018

De Armeense bijdrage is een welgekomen rustpunt in het tweede deel van deze halve finale. Sevak staat helemaal alleen in een cirkel van metalen balken die een prehistorisch en intiem sfeertje oproepen. Over de zang niets dan lof maar het lied kabbelt helaas drie minuten als een beekje zonder een grote stroom te worden. Het begint stilaan wel op te vallen dat het decor steeds hetzelfde blijft en dat enkel de spotlights en kleurschakeringen wat variatie brengen, tenzij een land extra attributen heeft meegebracht.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Zwitserland: ZIBBZ – Stones

Zwitserland 2018

Broer Stee en zus Co Gfeller amuseren zich op het podium en stralen dat ook uit. Ze beginnen samen op een minipodium omgeven door sterke spotlights die lichtbundels produceren op de maat van de muziek. Terwijl hij lustig tekeer gaat op zijn drumstel loopt zij over het podium naar de brug en dan naar de catwalk waar ze het publiek toespreekt met een boodschap. Let ook op het einde van het lied als Co bovenop het drumstel gaat staan. Het lied heeft misschien niet zoveel om het lijf maar wordt wel heel met veel verve gebracht en vocaal valt het veel beter mee dan verwacht. Hoewel Co ook heel wat meters aflegt tijdens het lied heb je niet het gevoel dat ze het podium afdweilt zoals andere deelnemers, omdat ze blijft entertainen. Het is gewoon leuk om te zien hoe ze geniet op het podium en met veel overgave de Zwitserse bijdrage vertolkt.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Ierland: Ryan O’Shaughnessy – Together

Ierland 2018

Om zijn breekbaar stemgeluid wat te ondersteunen krijgt Ryan het gezelschap van een zangeres aan een keyboard en twee dames als achtergrondkoortje. Het tafereeltje uit de videoclip wordt nagespeeld op het grote podium met lantaarnpaal, picnic tafel, twee dansers en sneeuwvlokjes. Allemaal heel aandoenlijk en Ryan doet erg zijn best, maar het lied komt nooit echt uit de startblokken en hij verkoopt het ook niet echt. Deze inzending is helaas gedoemd om in de vergeethoek te geraken.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Cyprus: Eleni Foureira – Fuego

Cyprus 2018

De eerste finale wordt afgesloten met een knaller. Eleni draagt een kleurrijke gouden bodysuit met veel glinsters en wordt bijgestaan door 4 danseressen in zwarte pakjes met evenveel glitters. Er wordt behoorlijk wat gedanst op het podium en de sensuele choreografie is werkelijk indrukwekkend. Eleni en aanhang komen zeer mooi in beeld en de verschillende camerashots spelen goed in op het ritme en de dynamiek van het lied. Vocaal zit het ook wel snor, enkel de balans zou nog beter kunnen want af en toe klinkt Eleni niet zo goed door. De nodige virtuele rookwolken op het scherm en echte vlammen op het podium zetten de titel van de Cypriotische inzending nog extra in de verf.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)




Comments are closed.

Back to Top ↑