Lisboa 2018

Gepubliceerd op: 29 april 2018

0

Lissabon live dag 1: de eerste repetitiedag en Sennek is al meteen aan zet

OGAE Belgium is er klaar voor in Lissabon en brengt dagelijks verslag uit van de repetities.

Dit artikel wordt gedurende de dag aangevuld naarmate de repetities vorderen, dus regelmatig refreshen is de boodschap.

Het andere nieuws wordt gebracht in samenwerking met onze partner EurovisionBelgium.

Het wordt al meteen spannend voor België want Sennek mag om 13u Belgische tijd aan haar eerste repetitie beginnen en wij zijn allemaal heel erg benieuwd hoe het zal klinken en hoe het nummer wordt neergezet op het grote podium.

Zelfs zonder leds ziet dat podium er alvast veelbelovend uit met heel veel lichteffecten.

Azerbeidzjan: Aisel – X my heart

Azerbeidzjan 2018

Aisel mag de spits afbijten, blootvoets en in een witte nachtjapon. Ze begint in een dichte mist, liggend op één van de vijf oplichtende ijsbergen die een centrale rol spelen bij de uitvoering van het nummer. Daarna huppelt ze lustig over het podium, bijgestaan door 2 heren en 2 dames die naast de choreografie ook de backing vocals verzorgen. In die choreografie zijn hier en daar wat Loreen elementen te herkennen. Blijkbaar gaan ze ook extra projecties gebruiken die enkel op tv te zien zullen zijn: zo wordt Aisel op een bepaald moment omringd door ronddraaiende sterretjes in een mooi ogend decor met blauwe en witte tinten. Het geheel ziet er zeer verzorgd uit maar tegelijk ook nogal ingestudeerd en niet spontaan, waardoor het wat aan kracht verliest. Jammer dat ze in de strofes niet even goed uit de verf komt als in het refrein en af en toe klinkt het ook wat onzuiver.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Ijsland: Ari Olafsson – Our choice

Ijsland 2018

Ari probeert het onderste uit zijn te lied te halen maar dat is geen eenvoudige opdracht met een eerder slaapverwekkende bijdrage als deze. Hij wordt geflankeerd door een stevig vijfkoppig achtergrondkoor dat aan de grond genageld staat in een blauw decor dat halverwege verandert in nota bene de Belgische kleuren. De Ijslanders hebben wel veel aandacht besteed aan de kostuums in wit en rood: de geometrische lijnen in zijn vest komen terug in de jurk van één van de backing vocals, maar het is nog maar de vraag of het een geslaagde kostuumkeuze is. Deze inzending verdrinkt in meligheid en kan helaas op geen enkel moment overtuigen, zelfs niet wanneer Ari zijn vocale kunsten bovenhaalt in de schril klinkende hoge noten.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovison.tv)

Albanië: Eugent Bushpepa – Mall

Albanië 2018

Zingen kan Eugent als de beste en in dit lied bestrijkt hij een indrukwekkend register tussen lage en hoge tonen zonder daarbij te schreeuwen. Maar het probleem bij deze inzending is een beetje dat het oorspronkelijk krachtige rocknummer wat is afgezwakt tot een popdeuntje dat op een vreemde manier wordt gebracht met een poespas van verschillende elementen gaande van een ruige drummer en ditto gitaristen tot twee achtergrondzangeressen met zwaaiende armbewegingen die uit één of ander louche cabaret lijken te komen. Hoe de kijker dit allemaal aan elkaar moet lijmen is nog maar de vraag. Voordeel met dit lied is wel dat iedereen nu eindelijk wakker is en klaar is voor het volgende lied.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

België: Sennek – A matter of time

België 2018

Het begin is mysterieus met enkel een spot die gericht is op de ogen van Sennek. Langzaam breidt het licht uit tot ze dan volledig in beeld komt. Dan wordt duidelijk dat Sennek niet op het grote podium staat maar op een kleinere catwalk ervoor. De zwarte jurk is elegant met doorschijnende delen, enkel de blote armen zijn iets minder geslaagd. Ook aan de make up kan nog wat meer aandacht worden besteed want ze staat er nogal bleekjes bij en die rode rand in haar ogen is niet echt mooi. Een beetje lage mist zou misschien het geheimzinnige sfeertje dat ze opwekt nog kunnen versterken, samen met de subtiele belichting en spots in de achterwand. Ze vertolkt haar verhaal op een zeer naturelle manier en als ze de camera volgt na het eerste refrein komt ze heel geloofwaardig over. Ze zingt werkelijk zeer goed en loepzuiver en de balans met het koortje (dat al vroeger meedoet dan bij de studioversie maar onzichtbaar blijft) en vooral met de muziek is bijzonder goed. En laat het nu net die muzikale combinatie zijn die 3 minuten lang de aandacht van de kijker kan vasthouden. Geen poespas, geen gedoe, gewoon een heel goed lied dat op overtuigende wijze wordt vertolkt door een prima zangeres. Hopelijk wordt dit ruim beloond.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Tsjechië: Mikolas Josef – Lie to me

Tsjechië 20018

Tsjechië maakt zijn eigen tafereeltje op het grote podium met een extra verhoogje geflankeerd door 2 witte schermen. Mikolas brengt 2 dansers mee die een leuke show opvoeren maar het komt allemaal heel erg rommelig over. Ook dat gedoe met die rugzak is nogal vergezocht. De camera’s hebben behoorlijk wat moeite om dit goed in beeld te brengen en de shots van de dansers zijn vaak niet goed gekadreerd. Mikolas zingt wel goed maar het speelse karakter van de videoclip is niet helemaal terug te vinden in de presentatie op het grote podium. Dit staat duidelijk nog niet helemaal op punt.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Litouwen: Ieva Zasimauskaité – When we’re old

Litouwen 2018

Ieva brengt haar wiegeliedje zittend op het podium terwijl er op het scherm projecties zijn van een Indische familie, een dansend koppel, twee kindjes en een bejaard echtpaar. Als de kijker ondertussen nog niet ingedommeld is dan kan hij nog genieten van Ieva’s wandeling naar een bruggetje links van het podium waarop ze haar geliefde ontmoet. Op de zang valt weinig aan te merken maar dit is een vroege plaspauze van de avond. Na Litouwen komt er een commerciële break.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Israël: Netta Barzilai – Toy

11f2ec57-479b-44cc-975a-bd793a9bb6ee

Technische problemen en het heeft heel wat voeten in de aarde om alles geïnstalleerd te krijgen voor Israël. Netta staat met haar loopmachine tussen twee kasten vol met van die armzwaaiende Chinese katfiguurtjes die je soms in een winkeletalage ziet. We krijgen de versie van de videoclip te horen met de kirrende begingeluidjes (en niet de cd versie waarop die jammer genoeg ontbreken), inclusief drie danseressen in flitsende pakjes die starten op de brug rechts van het podium. Netta zingt best ok maar de balans met de achtergrondstemmen is soms een beetje zoek waardoor die niet altijd goed te horen zijn. Een kleurrijke bedoening die hier en daar wel wat rommelig overkomt met soms nogal slordig camerawerk. Toch nog maar eens goed kijken naar die rookeffecten want Netta verdwijnt hierdoor soms volledig uit beeld.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovison.tv)

Wit-Rusland: Alekseev – Forever

Wit-Rusland 2018

De Wit-Russen komen wel met een heel speciale voorstelling die menig lachsalvo’s veroorzaakt in het perscentrum. Alekseev begint rustig en met diepe stem aan zijn ballade, met een roos in de hand die een heel centrale rol speelt in de uitvoering dit merkwaardige spektakel. De roos maakt een reis voor de camera tot ze bij een danseres in vuurrode jurk belandt die als een getormenteerde gekkin de meest onvoorstelbare kronkelingen maakt op het podium en daarna met een boog de roos door de hand van Alekseev boort. Uit zijn romp vliegen daarna rozenblaadjes in alle richtingen over het scherm. Maar dat is nog niet alles:  met een lift gaat hij daarna nog de hoogte in en op het einde van het lied toont hij zijn met rozen getatoeëerde rug (fake natuurlijk). Geen kat die aandacht schenkt aan het nummer en de zang die wel vrij behoorlijk is. Toppunt van slechte smaak en kitch, hoe komen ze erop?

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Estland: Elina Nechayeva – La forza

Estland 2018

Opera op het Songfestival, het is al een paar keer eerder geprobeerd maar nog nooit zo indrukwekkend als deze Estse bijdrage. Of je nu van het genre houdt of niet, of je nu vindt dat het thuishoort op het Songfestival of niet, iedereen zal moeten toegeven dat Elina de verpersoonlijking is van La Forza door het gemak waarmee ze alle hoge noten haalt. Het lijkt wel alsof de kracht uit haar binnenste komt, maar dan op zo’n natuurlijke en makkelijke manier dat het bijzonder aangenaam is om naar te luisteren. Bovendien wordt dit met zoveel klasse, stijl en elegantie gebracht dat je er moeilijk omheen kan. Ook de projecties op de jurk zijn al een paar keer voorgedaan maar deze zijn zo spectaculair dat ze de hele inzending naar een hoger niveau tillen en dus echt een toegevoegde waarde zijn.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

Bulgarije: EQUINOX – Bones

Bulgarije 2018

Vijf heel goede zangers die vocaal stuk voor stuk een puike prestatie leveren en als ze samen zingen heel bijzondere harmonieën produceren. Het podium is erg donker net zoals de kostuums, waardoor het geheel in een mysterieus sfeertje baadt gehuld in mist.  De positiewisselingen van de bandleden verlopen prima zonder dat het chaos wordt en ook de talrijke visuele trucjes komen goed over op het scherm. De kreten in het begin en de scherpe stem op het einde zijn waarschijnlijk van een zesde lid dat ergens in de coulissen staat. Deze sterke inzending staat als een huis die zelfs de krachtige windmachine niet omver kan blazen.

Een impressie van de eerste repetitie kan je hier bekijken (eurovision.tv)

 

 




Comments are closed.

Back to Top ↑