Kiev 2017

Gepubliceerd op: 10 mei 2017

0

Kiev live dag 11: eerste generale repetitie van de tweede halve finale

De 10 finalisten uit de eerste halve finale zijn nog maar net bekend, maar de Eurovisiemolen draait gewoon verder. Vandaag mogen de deelnemers aan de tweede halve finale weer aan de slag en zij komen voor de eerste keer samen repeteren in volgorde van optreden. Dit geeft altijd een goede indicatie van welke inzendingen opvallen en een eerste idee van welke landen morgen kans maken om door te gaan naar de finale.

De tweede halve finale start met dezelfde dames in lokale klederdracht. De drie saaie presentatoren vertellen eerst weer wat flauwe grappen en sturen dan één collega naar de greenroom en de twee die overblijven brengen dan een kleurrijke medley van Eurovisiehits op zijn Oekraïens met veel dans.

Servië: Tijana staat er weer in haar trouwjurk en haar danser heeft nu geen hemd meer aan. Hopelijk zingt ze vanavond beter voor de jury’s want nu is het ondermaats. Het lied is ook geen hoogvlieger maar het is vooral de presentatie die op geen enkel moment kan overtuigen.

Oostenrijk: ondanks de tweede startpositie is Nathan met zijn frisse verschijning en guitige blik toch niet helemaal kansloos. Ook hij worstelt wat met de noten hier en daar maar zijn heldere stemgeluid en betoverende glimlach kunnen de kijker misschien toch overtuigen om voor hem te stemmen.

VJR Macedonië: verleidelijke Jana heeft de uitstraling van een bakvis en doet eerder denken aan een paaldanseres dan een doorwinterde zangeres. Ook de windmachine een tandje hoger zetten maakt deze inzending niet lichter verteerbaar en haar dansmoves zijn op het vulgaire af. Jammer want dit pittige dansnummer leende zich tot een veel betere presentatie.

Malta: dan toch maar de zeer klassevolle interpretatie door de Maltese Claudia die haar erg traditionele ballade op een serene en professionele manier weet over te brengen. Haar sterkste troef is ontegensprekelijk haar vocale capaciteit en die speelt ze dan ook tenvolle uit. Toch niet helemaal afschrijven.

Roemenië: de tweede halve finale komt pas echt op gang met het Roemeense circus. Het is een flutlied dat slecht wordt gezongen maar wel een sfeermaker en dit kan de zaal op stelten zetten. Het kleurrijke en vrolijke decor draagt ook zijn steentje bij maar het is nog altijd niet duidelijk waarvoor die twee kannonen op het podium dienen. De Roemenen jodelen heel waarschijnlijk verder in de finale.

Nederland: de tweede klassevolle inzending van de avond met het voordeel dat de drie dames ook bakken uitstraling en overtuigingskracht hebben. Ook de choreografie gaat beter nu en de armbewegingen zijn synchroner en minder irritant. Vocaal waren er al betere uitvoeringen maar het blijft heerlijk om naar te luisteren en te kijken.

Hongarije: Joci is één van de twee liedjes met folkloristische inslag en brengt een mix van lokale klanken en dansritme. De vioolklanken en de beats gaan mooi samen met de danseres die het zwierige zigeunerkarakter van het liedje extra in de verf zet. De rappartijen breken echter een beetje de flow van het lied en dat is jammer.

Denemarken: zingen kan ze als de beste, zowel in de lage als hoge tonen, maar toch kan Anja geen volle drie minuten boeien. Na de bridge maakt ze een pathetische knieval op het podium en start de al zo vaak geziene vuurwerkwaterval. Op het einde beginnen al die hoge noten wel wat op de zenuwen te werken.

Ierland: de Ierse inzending is dan wat gedoseerder op het gebied van hoge noten en uithalingen. Het begint allemaal heel rustig met Brendan in zijn luchtballon en het liedje bouwt op naar een climax. Maar toch blijf je na drie minuten een beetje verweesd achter met twijfels of je dit nu goed moet vinden of niet, dus misschien toch niet zo overtuigend.

San Marino: erg gedateerde discotrash en een melodie die behoorlijk op de zenuwen gaat werken. Tijdens deze repetitie klonken de twee stemmen ook niet goed samen en de laatste minuut was het behoorlijk vals. Kan Valentina San Marino opnieuw naar de finale loodsen?

Kroatië: nog zo’n kleffe en pathetische inzending die de kijker op het verkeerde been wil brengen want het zijn eigenlijk twee zangers voor de prijs van één, waar vind je dat nog tegenwoordig? En dan zijn er ook nog de violist en cellist die zo overdreven aan hun instrumenten staan te trekken. De melodie is stroperig maar of dit er ook als zoete koek zal ingaan is nog maar de vraag.

Noorwegen: de Noren zijn in een ander bedje ziek, namelijk dat hun inzending niet genoeg melodie heeft en bulkt van de elektronische geluiden. In het begin heb je nog zin om mee te tappen met je voet op het ritme maar daarna gaat het zo vervelen dat je misschien al in de keuken staat ondertussen.

Zwitserland: de gele kanarievogel op haar torentrap zingt helaas nog altijd niet als een nachtegaal en gaat in het laatste deel te vaak uit de bocht. Het lied wordt hierdoor een beetje in de vernieling gezongen en de eerder statische presentatie helpt ook niet echt om dit interessant genoeg te maken.

Wit-Rusland: eindelijk nog eens een lied dat weet te boeien door prima zang, leuke interactie tussen twee artiesten en een opzwepend ritme. Ondanks de vele herhalingen is dit gewoon drie minuten plezierig entertainment dus vliegt Naviband op zijn propellerbootje waarschijnlijk wel richting finale.

Bulgarije: ondanks zijn jonge leeftijd brengt Kristian zijn meeslepende maar moderne ballade op een bijzonder overtuigende manier. Hij heeft een diepe warme stem in de strofes en in het refrein schakelt hij moeiteloos over naar kopstem. Dankzij een puike zangprestatie zien we Bulgarije zeker terug in de finale.

Litouwen: wie de nationale voorrondes heeft gevolgd zal zich ook afvragen hoe de Litouwers dit moeilijk verteerbare lied hebben kunnen kiezen. De zangeres dweilt het podium af in haar vuurrode jurk en krijst het lied de vernieling in. Hopeloos.

Estland: een verademing in deze tergend slechte halve finale door de fijne samenzang en klassevolle uitvoering van deze oorwurm. De chemie tussen Koit en Laura zit eindelijk goed en het wordt ook zeer mooi in beeld gebracht. Het lied is misschien wat oubollig maar de live uitvoering, decor en camerawerk maken veel goed.

Israël: het duurt misschien wat lang eer het lied op gang komt maar als het ritme er eenmaal onder zit is de trein vertrokken en krijgen we leuk entertainment te zien. Jammer dat het lied dan weer even stilvalt en de zang is beter dan de vorige repetitie maar de hoge noten gaan af en toe toch nog de mist in.

 

 




Comments are closed.

Back to Top ↑