Kiev 2017

Gepubliceerd op: 30 april 2017

0

Kiev live dag 1: de eerste repetitiedag en België mag meteen aan de slag

Vandaag opent het Kiev International Exhibition Centre zijn deuren en mogen de eerste negen landen van de eerste halve finale hun eerste repetitie afwerken. Maar iedereen kijkt natuurlijk halsreikend uit om meer te vernemen over hoe de Belgische inzending zich neerzet op het podium en of Blanche haar favorietenrol kan waarmaken. Maar er zijn vandaag ook nog andere kleppers zoals Zweden, Finland, Azerbeidzjan en vreemde eend in de bijt Portugal. Regelmatig refreshen voor de updates naarmate de dag vordert is dus de boodschap.

Zweden: Robin Bengtsson – I can’t go on

Sweden 2017

Zweden mag dit jaar het festival openen en zet meteen de toon met een strakke en uitgekiende performance zoals we van Zweden ondertussen gewend zijn. Robin brengt een exacte kopie van de uitvoering tijdens Melodifestivalen: hij vertrekt met de 4 dansers in de coulissen en samen komen ze het podium op voor de gimmick met de loopbanden en dat geeft visueel heel mooie beelden. Het decor is een mengeling van blauw en lila met veel bewegende lijnen die de kadans van het lied extra in de verf zetten. Bij de laatste doorloop was er eindelijk ook geluid in de persruimte en het viel op dat Robin niet optimaal zong en dat de balans met de dansers/zangers niet helemaal goed zit, een probleem waar Zweden wel vaker mee te kampen heeft omdat tijdens hun voorronde alle achtergrondstemmen op band staan. Zeker geen valse start maar er is nog ruimte voor verbetering. Voor sommige kijkers zal dit misschien net iets te gelikt overkomen maar het is wel een mooie opener.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv).

Georgië: Tamara Gachechiladze – Keep the faith

Georgia 2017

Tamara kiest ervoor om helemaal alleen op het podium te staan en trekt alle aandacht naar zich toe met haar krachtige stem in de hoofdrol. Rood is troef in het decor afgewisseld met witte vlakken en spotlights die hier en daar mooie accenten leggen.  Het lied kent een mooie opbouw en in het tweede deel wordt Tamara vocaal sterk ondersteund door een achtergrondkoor dat ergens verborgen staat in de coulissen. Na de toonverhoging zet Tamara nog een tandje bij en ze haalt makkelijk alle hoge noten zonder daarbij te schreeuwen. Er zijn niet alleen mooie lichteffecten maar ook vlammen laaien op bij de toonverhoging en het krachtige einde wordt benadrukt met extra vuur. Een klassieke inzending die smaakvol wordt gebracht en punten kan sprokkelen bij de jury’s.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)

Australië: Isaiah – Don’t come easy

Australia 2017

Wegens praktische redenen komt eerst Albanië aan de beurt om te repeteren.

Isaiah staat helemaal alleen op een klein ronddraaiend platform en wordt omringd door mooie visuals van zichzelf. Let vooral hoe de camera inzoemt op het oog in de achtergrond wat een heel speciaal effect geeft. Hij heeft een aangename stem, zingt bijzonder mooi en probeert een intieme sfeer te creeëren op het grote podium, wat zeker niet makkelijk is. Helaas vergeet hij daarbij de connectie te maken met het publiek en de kijker thuis. Bovendien krijgt het lied geen vaart in het tweede deel en met een waterval van vuurwerk proberen ze de kijker wakker te houden. Ingetogenheid is een kunst maar hier is een beetje gevaar voor een indommelmoment op het einde van het lied.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)

Albanië: Lindita – World

Albania 2017

Ook Albanië heeft dit jaar gekozen voor een krachtige ballade maar helaas komt die op geen enkel moment uit de verf. Hoofdreden is het krampachtig zingen van Lindita alsof haar keel wordt toegenepen en het overmatig fraseren in het tweede deel, waardoor de melodie volledig verloren gaat. Het achtergrondkoor doet aardig zijn best om de meubelen te redden maar het kalf is dan al verdronken. Lindita heeft ook geen mooi stemtimbre en het lied is nogal zwaar op de hand. Buiten de draaiende cirkels en voorbijschuivende visuals is het decor ook niet om over naar huis te schrijven. De nieuwe studioversie van “World” was nog te pruimen maar de live uitvoering is moeilijk te verteren. De eerste tegenvaller van de dag.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)

België: Blanche – City lights

Belgium 2017

Repetities zijn er om bij te sturen en te corrigeren waar nodig en meestal maakt de rtbf hier ook handig gebruik van. Laten we hopen dat ze dit deze keer ook doen want er is toch nog een beetje werk aan de winkel. Blanche zingt behoorlijk, alleen jammer dat ze het laatste refrein in de hoge tonen zingt. Haar lage stem is nu net wat deze inzending speciaal maakt, dus na de hoge bridge is er terug dat contrast nodig in het laatste refrein. Qua balans mag haar stem ook iets luider klinken. Het decor is een mix van gebroken glasscherven, lichtlijnen en cirkels en er is één prachtig camerashot van bovenaf waarbij je de kringen op het podium ziet. Qua presentatie zou het toch iets overtuigender en flitsender kunnen want naast enkele geforceerde en onfraaie handbewegingen gebeurt er helemaal niets waardoor het wat saai overkomt. Blanche legt ook totaal geen connectie met de kijker. Beetje onbegrijpelijk dat één van de modernste liedjes van dit jaar op deze manier gebracht wordt. Misschien dan toch maar de 2 danseressen weer optrommelen zodat het wat gaat leven op het podium? Het mag allemaal wat strakker, moderner en vooral mysterieuzer want de geheimzinnige en donkere sfeer van het lied komt niet tot zijn recht. Toch een beetje een gemiste kans.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)

Montenegro: Slavko Kalezic – Space

Montenegro 2017

Het visuele haalt bij deze inzending duidelijk de bovenhand want Salvko is helaas niet de meest begenadigde zanger. Vocaal zit hij er dan ook meermaals grondig naast. Elk jaar zijn er wel inzendingen die de lachspieren doen werken en daar is Montenegro er dit jaar zeker één van. Het ontbreekt Slavko niet aan zelfvertrouwen en het spel met zijn lange haarlok is soms grappig om zien, maar anderzijds krijg je ook een beetje het gevoel dat er een artiest op het podium staat die kost wat kost meer uit een doorsnee lied wil halen met een act die niet helemaal overeind blijft. Interactie met een dansgroep was misschien beter geweest want alleen redt Slavko het niet.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)

Finland: Norma John – Blackbird

Finland 2017

De absolute rust op het podium met de Finse inzending in een bijzonder mooi decor van donkerblauw water met hier en daar een subtiel rood accent. Ook het ronddraaiende water op het podium levert heel mooie beelden op en het lied eindigt in een warme rode gloed. Het camerawerk brengt alles heel mooi in beeld en ondersteunt het kabbelende ritme. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe je de betoverende sfeer van een lied kan overbrengen naar het kijkend publiek. Vocaal verloopt alles prima hoewel de zangeres af en toe toch moeite heeft met die hoge noot en daarmee staat of valt natuurlijk de hele Finse inzending.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)

Azerbeidzjan – Dihaj – Skeletons

Azerbaijan 2017

De Azeri’s staan ondertussen bekend voor hun speciale acts en dit jaar hebben ze weer iets bijzonders bedacht dat niet in een paar woorden te beschrijven is en het is nog maar de vraag of de kijkers deze vertoning gaan snappen. Vocaal kunnen we kort zijn: Dihaj is niet de beste zangeres en het draait dus allemaal rond de act. Het lied start in een minikamer op het podium waarvan de 3 muren vol met woorden staan, waaronder ook de titel van het lied. In de kamer staat ook een ladder en er bovenop een man met een paardenhoofd. Vervolgens schrijft Dihaj het woord “Thorns” tussen de andere woorden, neemt de man zijn paardenhoofd af en laten de achtergrondzangers de wanden neer. Dihaj laat nog een paar trucjes met de handen zien, zet een X op de rug van elke achtergrondzanger, doet haar lange mantel uit om die bij de laatste noot onder de ladder te droppen. Een erg vreemde act met een handleiding.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)

Portugal: Salvador Sabral – Amar pelos dois

Portugal 2017

Wegens gezondheidsredenen wordt Salvador tijdens de repetities vervangen door zijn zus Luisa die tevens het lied gecomponeerd heeft. Portugal is het eerste land dat zal gebruik maken van het kleine ronde podium dat zich voor het grote podium bevindt. Misschien zal Salvador zijn lied wel tussen het publiek brengen op die manier en dat zal de impact van deze bijzonder bijdrage nog verhogen. Er zijn heel veel close-ups en in het grote decor zien we de projectie van een woud. Luisa kan ook aardig zingen dus in het slechtste geval kan ze zelf optreden, maar het zal natuurlijk niet dezelfde impact hebben als met Salvador.

Bekijk een korte impressie van de repetitie hier (eurovision.tv)




Comments are closed.

Back to Top ↑